Apr 22, 2010

Belajar Buat Kuih Donut.

Mari makan donut, gambar ini membuatkan saya lapar.

Masuk pagi hujung minggu ini, sudah 8 minggu, kami sekeluarga (diketuai oleh Mak) melibatkan diri dalam projek kecil-kecilan 'Menyediakan Juadah Minum Pagi Untuk Bakal Haji'. Juadah minum pagi yang disediakan selalunya terdiri dari menu utama (biasanya ada rasa pedas-pedas sikit), kuih manis dan air teh o atau teh susu. Pengalaman yang berharga mesti saya dokumenkan, untuk tatapan di masa hadapan, dan juga untuk perkongsian dengan pembaca yang lain.
Pagi Ahad yang lalu, saya dan isteri bersama-sama membantu emak menyediakan juadah minum pagi untuk seramai 230 orang peserta. Peluang untuk saya belajar sesuatu yang baru dari emak. Selalunya kalau mak minta saya tolong sesuatu yang berkaitan dengan masak-memasak, saya akan bagi alasan "alaa, orang tak reti la mak..". Yang tersirat di sebalik alasan itu ialah, saya tak mahu mencuba, tak mahu belajar. "Hehe, sorry mak.."

Apa pun, berikut adalah apa yang saya belajar dari mak, cara membuat kuih donut.

Ini adalah yis basah yang di potong hampir sebesar sekeping tahu.

Mula-mula kita akan uli dulu tepung gandum sebanyak 1kg. Masukkan majerin planta sebanyak sesenduk, gaul sampai sebati. Masukkan telur sebiji dan akhir sekali air yang dicampurkan dengan yis basah dan 2 sudu susu pekat manis. Kuantiti air, agak-agak, kalau sikit sangat, adunan jadi keras. Kalau air banyak sangat, adunan jadi lembik sangat, tak boleh nak bentuk jadi bulat-bulat donut. Video demonstrasi seperti di bawah.
Doughnut, Donut, How To Make Doughnut. from amirulfaiz on Vimeo.

Lepas siap adunan diuli, kita biarkan adunan kembang sekejap. Nak tahu adunan dah siap diuli ialah bila kita tengok adunan dah lembut dan teksturnya tiada lagi kelihatan ketul-ketul kecil tepung bergentel.
Hehe, penulis berkain pelekat menguli tepung, bersila di lantai.

Seterusnya, selepas dah kembang adunan itu, kita bentuk bulat-bulat kecil. Kemudian terus kita tekap dengan penutup botol untuk membuat lubang ditengah-tengah. Taburkan tepung gandum sedikit di atas dulang yang kita gunakan untuk tebuk lubang donut itu, supaya donut tidak melekat atas dulang.

Dah siap tebuk lubang, masukkan dalam minyak panas. Jangan biarkan donut terlalu lama atas dulang, nanti donut itu mengembang dan semakin kecil lah lubang donut itu. Selesai digoreng, kita salut donut-donut itu dengan gula pasir halus.

Alhamdulillah, dah boleh makan donut buatan sendiri lepas ni. :)

Saya bukanlah pakar dalam bidang masakan, entri ini sekadar nukilan merakamkan kenangan belajar kuih bersama emak.

Selamat mencuba. Hehe.. Mungkin anda lebih pakar dalam masak-memasak ini dari saya.

Kesan amalan kekal selamanya.
What We Do In Life Echoes In Eternity
.

Amirul Faiz Abd. Razak
50300 Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment

Saya hargai setiap komen anda.

Related Posts with Thumbnails